Tag hånd om dine medarbejdere og deres helbred

medarbejderhelbred

Hvordan er man den bedste chef over for sine medarbejdere? Der spiller mange faktorer ind, men én af de vigtigste er, at skabe et godt arbejdsmiljø på arbejdspladsen. Dette kan også dække over flere ting, såsom det sociale miljø. Men som chef skal du også sørge for, at der er ordentlige omgivelser at arbejde i. Lokalerne skal være tilpas store, der skal være ordentlige møbler og godt indeklima.

Hvad kan du gøre for at optimere omgivelserne på arbejdspladsen? Læs med her og bliv klogere.

Et godt indeklima er altafgørende for en optimal arbejdsproces

Du kender det selv. Der findes gode og dårlige steder at sidde og arbejde. Det gælder især hvis man arbejder på kontor, eller andet stillesiddende arbejde. Der skal være ordentligt ventileret og ordentlig belysning.

Et godt tip er at holde naturlige pauser på arbejdet, hvor der kan luftes ud og skabes et gennemtræk. Det anbefales alligevel at holde pauser fra skærmen, så hvorfor ikke også holde udluftningspauser? Ren, frisk luft gør det nemmere at tænke klart, og du undgår at dine medarbejdere langsomt opbygger en hovedpine.

Det samme gælder for belysningen i lokalet. Der skal være tilstrækkeligt lys, men er lyset for skarpt eller kunstigt, kan det også give hovedpine. Sørg for at alle medarbejdere har en skrivebordslampe, foruden ovenlyset. Skrivebordslamper giver ofte et varmere lys, i forhold til ovenlys.

Andre muligheder for udluftning

Der findes flere måder at rense og optimere luften. Visse planter kan for eksempel være luftrensende, da de omdanner CO2 til ilt. Det kan for eksempel være fredsliljer eller bregner. De er desuden også dekorative.

Med du kan også anskaffe dig en luftkøler, som kan regulere både luftfugtighed, temperatur og rense luften. Med et par af dem i lokalet, behøver du ikke lufte ud nær så længe af gangen.

Er fugtigheden i luften alt for høj, kan det give hovedpine og irriterede øjne. Derfor er det også en god investering til arbejdspladsen, så der kan arbejdes effektivt.

Ergonomisk tilbehør til medarbejderne

Foruden god luftkvalitet, så kan du også købe ergonomisk tilbehør, så dine medarbejdere ikke risikerer andre arbejdsgener.

Det kunne for eksempel være en håndledsstøtte, som giver optimal støtte til dine håndled. At sidde ved et tastatur, kan give en unaturlig holdning i håndleddene, hvilket kan resultere i “musearm”.

“Musearm” dækker over flere former for smerter i skuldre, arme og håndled. Fælles for dem alle er, at de opstår ved langvarigt computerarbejde. Dette er der ingen der ønsker for deres medarbejdere, og derfor kan du indføre flere håndledsstøtter.

En anden god investering, kunne være nye computerskærme, som giver den bedste lysregulering, og som kan ændres i højde og position. Det kan give hold i nakken og trætte øjne, hvis computerskærmen er ældre.

Mange nye skærme er lavet, så de er bedre at bruge i mange timer. Skaffer du dette til dine medarbejdere, vil de bestemt sætte pris på det. Alt dette giver et godt indeklima på arbejdspladsen, og vil glæde dig og dine medarbejdere betydeligt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *